Biografie
Piet van Riel onderscheidt zich in één opzicht
van geen enkele kunstenaar en dat is zijn angst voor het begin.
Het lege doek, het witte papier. "Ik ben bang voor het witte
papier voor mij, maar toch wil ik werken aan nieuw werk, aan een
nieuwe ontwikkeling, vage lijnen brengen mij even op de goede
weg."
Met andere woorden: de worsteling, de angst, elk begin
is nieuw. Waar leidt het heen? Wie leidt zijn hand? Zijn hoofd,
zijn hart, een opperwezen of een combinatie van deze factoren?
Wie weet wat er in hem omgaat wanneer hij voor zo’n nieuwe
worsteling staat?
Piet van Riel (Oosterhout, 1951 – Amsterdam, 2017) begon figuratief en koos voor
zijn werken vooral sombere kleuren. Door zijn steeds verfijndere
uitwerkingen kwam hij in een vicieuze cirkel terecht. Het begin
leek het einde. In sombere landschappen begroef Van Riel deze
stijl, waarbij de zerken in dit opzicht veelzeggend zijn.
In zijn tweede fase raakte hij via verschillende richtingen in
de ban van een stijl, die zich beweegt tussen licht en donker,
dood en leven. Landschappen die onder invloed van zijn denken
en voelen abstracter werden. Met het paletmes gaf Van Riel zijn
verfvlakken zo’n kracht mee, dat zij veelvormend werkten,
het onderwerp verflauwde waardoor het aan die beeldvorming ondergeschikt
werd gemaakt.
En nu – in de derde fase – lijkt hij uit zijn schulp
te komen. Zijn persoonlijke strijd, in landschappen weergeven,
is uitgemond in een serie spontane werken die kracht en blijheid
uitstralen met toch steeds de vinger aan de gevoelige pols. Want
Van Riel blijft door zijn spontaniteit en blijheid heen: de gevoelsmens
die zich uit in kleuren, verfvlakken en lijnen. Hij combineert
het schilderen met het gebruik van minder geëigende materialen
tot een opmerkelijk soort vervlechting, verwering, daarbij het
uitgebeelde los van principes wekend, tot een eiland van vrijheid
ontstaat, een planeet, een zelfstandig bestaan. Maar nooit los
van gevoel.
Van Riel werkte op veel locaties, zoals de Griekse eilanden, Cyprus,
Portugal, Turkije en het bijbelse Israël waar de lijnen van
het verleden en heden nadrukkelijk samenkomen. In die werken valt
de schakeling op van briljante kleuren die van durf getuigt. Hij
exposeerde reeds in verscheidene musea en galerieën in Nederland,
België, Griekenland, Italië en de Verenigde Staten.